E-shopy z Česka se stále více prosazují v západní Evropě. V posledním kvartálu roku 2024 zaznamenaly objednávky z Rakouska dvojnásobné zvýšení, a z Německa dokonce stouply meziročně o 130 procent. Potvrzují to data platební brány Comgate a poskytovatele e-shopového řešení Upgates.
Růstový potenciál se naopak vyčerpává v Maďarsku, kam zdražil dovoz. Čeští podnikatelé častěji vyvážejí i mimo kontinent, a to do zemí jako je Austrálie, Pákistán, Bangladéš nebo USA. V dalekých zemích bodují obchodníci s originálním zbožím či výrobky pro úzce vymezené hobby nadšence.
České e-shopy postupně mění strategii expanze. Zatímco dříve se soustředily na střední a východní Evropu, nyní se prosazují i na západních trzích. Důvodem jsou větší trhy či vyšší kupní síla zákazníků, což českým obchodníkům skýtá rozmanitější příležitosti. Nejvíce je zájem o zboží z kategorie móda, elektronika a kosmetika.
Obzvláště v poslední době jsou stále častější vývozy do Německa a Rakouska. „Vidíme sílící chuť po expanzi do německy mluvících zemí, což je logické. Jde o velký trh, a tedy velkou příležitost. Zatímco v minulých letech české a slovenské e-shopy mířily hlavně na východ, i z nárůstu objemů transakcí je znát, že teď se obracejí spíše na západ,” uvádí Jakub Ouhrabka, generální ředitel platební brány Comgate.
Dokládají to i data společnosti Comgate, podle nichž ve 4. čtvrtletí loňského roku zaznamenaly nákupy z Německa meziroční zvýšení o 130 procent, z Rakouska pak stouply o 100 procent. „Desítky tisíc objednávek zaznamenávají také Nizozemsko a Belgie. S větším odstupem pak následuje Dánsko, kde se čeští obchodníci zatím houfněji neprosadili,“ doplňuje Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
Trojici nejrychleji rostoucích trhů z pohledu exportu lokálních e-shopů uzavírá slovenská e-commerce scéna, na níž se meziročně zvedl počet objednávek o 34 %. Zde je největší zájem o produkty z kategorie móda či elektronika.