Novela zákoníku práce, kterou ministerstvo práce a sociálních věcí poslalo do připomínkového řízení, přináší regulaci práce z domova. Nabytí účinnosti novely je oznámeno na první čtvrtletí roku 2023. Co musí být v dohodě uvedeno? Jak se bude dohoda rozvazovat? Kterým pracovníkům home office musíte poskytnout povinně?
Home office bude nově možný jen na základě písemné dohody o práci na dálku. Ta bude muset obsahovat:
- místo výkonu práce na dálku (případně více možných míst),
- způsob, jakým bude probíhat komunikace mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem,
- jakým způsobem bude zaměstnanci přidělována práce,
- jak bude probíhat kontrola odvedené práce.
Dohodu bude možné rozvázat buď dohodou, nebo výpovědí s 15denní výpovědní lhůtou. Ve výjimečných případech bude zaměstnavatel moci home office zaměstnanci písemně nařídit. To ale pouze v případě, že že tak stanoví opatření orgánu veřejné moci na nezbytně dlouhou dobu. Zároveň platí, že nařízení může proběhnout jen v případě, že místo, odkud má být práce na dálku vykonávána, je pro práci způsobilé.
Dále má platit povinnost poskytnout home office vždy, když si o něj určitá skupina zaměstnanců zažádá. Půjde o:
- těhotné zaměstnankyně,
- zaměstnanci pečující o dítě mladší 15ti let,
- osoby závislé na péči jiné osoby.
V případě nevyhovění bude muset zaměstnavatel písemně odůvodnit vážné provozní důvody, proč home office není akceptovatelný.