Horké letní dny si vybírají svou daň i na pracovištích. Víte, jak zajistit bezpečné pracovní podmínky? Nepřizpůsobení pracovní doby může v extrémních případech skončit i zkolabováním či smrtí zaměstnance, jako například v Madridu. Vloni kvůli nedostatečně upravené pracovních podmínek a doby práce zemřel pracovník veřejných služeb. Jak se takovým nepříjemným situacím i sankcím vyhnout?
Nařízení vlády stanovující podmínky ochrany zdraví při práci určuje pro kancelářské administrativní práce s minimální pohybovou aktivitou teplotu 20–27 °C. V mimořádně teplých dnech (s teplotou vzduchu 30 °C a více) může teplota v kanceláři tento limit překročit. Pokud však přesáhne 31 °C, jde o podstatnou zátěž organismu a zaměstnavatel musí zaměstnancům obstarat takzvané ochranné nápoje. Například při osmihodinové pracovní době v teplotě 34 °C má zaměstnanec nárok na 1,62 l minerální nebo pramenité vody.
Jestliže teplota na pracovišti přesáhne 36 °C, musí být uplatněn režim střídání práce a bezpečnostních přestávek, které se počítají do pracovní doby. Teplotu na pracovišti upravuje také nařízení o klimatizovaných kancelářích. Klimatizace musí být nastavena přiměřeně venkovní teplotě. Rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou by neměl přesáhnout 5, maximálně 6 °C.
Ignorovat tato nařízení se nevyplatí, například za nezajištění pitného režimu hrozí zaměstnavateli až dvoumilionová pokuta.